2022-12-07T14:35:16+02:00

הרגלי השתייה של ילדים הם חלק בלתי נפרד מתזונה בריאה, וחשובים לשמירת בריאותו של הילד. למרות זאת, משום מה, לא תמיד אנו נותנים את תשומת הלב הנכונה לנושא חשוב זה. במיוחד בחורף, חשוב להקפיד על שתייה רבה של הילדים ולעודד אותם לשתות את המשקאות הנכונים.

שתייה - חשיבות בריאותית ממדרגה ראשונה

המים מהווים מרכיב עיקרי בגופו של הילד. כ-70% ממשקל גופו של הילד הם מים וכל ירידה, אפילו קלה, בכמות הנוזלים בגוף, עלולה להוביל לפגיעה בריאותית. חשוב מאד להקפיד לוודא שהילד ישמור על שתייה מספקת לאורך כל היום, בלי קשר לעונות השנה ותחושת הצמא.

השפעת ההתייבשות על דפוסי התנהגות של ילדים

כאמור, התייבשות ושתייה בלתי מספקת בקרב ילדים עלולה לפגוע בבריאות. חשוב לדעת שגם חסר קל יכול לבוא לידי ביטוי מיידי בהתנהגות הילד. התייבשות בילדים עלולה לעורר עצבנות, חוסר ריכוז והתפרצויות זעם. הילד לא מבין מאיפה מגיעות התחושות, והתסכול גדול עוד יותר. הקושי הפיזיולוגי של הגוף שנוצר בשל המחסור בנוזלים, עלול לבוא לידי ביטוי בהתנהגות אלימה מצד הילד וחוסר סבלנות, לכן חשוב מאד להיות מודעים ולעודד שתייה מרובה.

בעיית השתייה: מדד הצמא

אז למה בעצם הילד לא שותה מספיק? אחת הסיבות היא שמדד הצמא לא מספיק רגיש לאותת לילד כשגופו נמצא בשלבים ראשונים של התייבשות. תחושת הצמא מגיעה רק כאשר הגוף כבר במצב של התייבשות, כלומר מאוחר מדי! חלק מהילדים לא יודעים לזהות את תחושת הצמא ולכן על ההורים להסביר ולעודד שתייה גם בלי קשר לתחושת הצמא. אל תשאלו את הילד "האם אתה צמא?" אלא הושיטו לו את הבקבוק/כוס ובקשו ממנו לשתות כמות ידוע מראש (לא רק לגימה קטנה).

בעיית השתייה בחורף: לא מודעים לחשיבות

בקיץ מודעות מאד גבוהה לחשיבות השתייה וכל הזמן מעודדים את הילד לשתות. החום, הלחות והזעה מזכירים לנו כל הזמן שאנו מאבדים נוזלים וצריך לשתות. בחורף המודעות יורדת אך גם בחורף סכנת ההתייבשות גדולה. לדוגמה, רוב הזמן אנו נמצאים במזגנים (בית, אוטו, עבודה, בית ספר ועוד). אנו מתייבשים מבלי להרגיש! לכן חשוב, במיוחד בחורף, להזכיר לילדים כל הזמן לשתות!

אז מה שותים?

השתייה הטובה יותר לגוף היא מים! אספקת נוזלים אפשר לתת לגוף גם באמצעות חליטות תה ובמשקאות נוזלים אחרים כמו חלב ומיצים. עם זאת, אחת הבעיות היא שהשתייה המתוקה נחשבת לא בריאה ומכניסה לגוף כמויות גדולות של סוכר ולפעמים אף כימיקלים, חומרים משמרים וצבעי מאכל. נושא השתייה המתוקה הוא אחת הבעיות הגדולות ביותר בתחום ההשמנה של ילדים ומבוגרים, ולמרות חשיבות השתייה, מומלץ להוריד ואף להימנע משתייה של משקאות מתוקים בתפריט הילדים. שימו לב, גם אם הילד מסרב בהתחלה לשתות מים ודורש מיץ, האחריות שלנו ההורים היא למצוא את הדרך הנכונה להעביר אותו בהדרגה לשתייה של משקאות יותר בריאים.

 

טיפים לעודד שתייה נכונה לילדים:

• מים מקום ראשון- החליטו שמים הם המשקה המרכזי ששותים אצלכם בבית. דברו על זה עם הילדים והסבירו שזה מה שהגוף שלנו צריך, עודדו אותם לשתות לאורך כל היום.

• לבית הספר/גן שלחו בקבוק- בבית הספר ובגן שותים רק מים ,אבל הילד עלול לשכוח לשתות או לשתות כמות בלתי מספקת מהברזיות. הקפידו לשלוח עם הילד בקבוק מים המתאים לגילו והסבירו לו על חשיבות השתייה לאורך שעות בית הספר. כן, המשימה היא לפחות לסיים את הבקבוק במהלך יום הלימודים. אם יום הלימודים ארוך, ניתן למלא שוב את הבקבוק במהלך אחת ההפסקות ולהמשיך לשתות.

• הדרך הקשוחה- הוציאו שתייה מתוקה מהבית- כדי לעודד שתייה של מים,  חשוב שלא יהיו "מתחרים מתוקים" שיגרמו לילד להעדיף שתייה מתוקה על פני שתייה של מים. אם אתם לא רוצים להימנע בכלל משתייה מתוקה, אפשרו אותה רק בחגים/אירועים מיוחדים.

• לפעמים הפחתה בהדרגה יותר יעילה - אם הילד לא מוכן לשתות מים כי הוא רגיל לשתייה מתוקה בלבד, נסו לעבור איתו בהדרגה לשתייה פחות מתוקה. במקרים אלו מומלץ להכין משקאות מפירות טריים ולדלדל אותם במים בהדרגה כדי ליהנות מטעם מתוק, אך בעוצמה יותר נמוכה.

• תנו לתה מקום של כבוד בשתייה- אפשרות מומלצת נוספת לשילוב שתייה מעט ממותקת אך לא בעזרת מיצים היא שתייה של תה המותאם לילדים. החליטות המותאמות לילדים אינן מכילות קפאין או תוספת סוכרים ועדין מספקות את היתרונות של עלי התה. למשל, ישנן חליטות תה המיועדות לילדים בעלות מתיקות עדינה הנובעת מהעלים שבתה ולא בשל תוספת סוכר. דוגמאות לטעמים: ענבים, פטל ונענע.

• התאימו את השתייה למזג האוויר- כאמור, אחת הבעיות בחורף היא שהמודעות לחשיבות השתייה יורדת כי מזג האוויר קריר ולא מרגישים שמזיעים. דווקא בחורף עודדו שתיה והזכירו לילדים לשתות. אם קשה לילד לשתות מים קרים, התה החם ובמיוחד חליטות התה המיועדות לילדים יכולים להיות תחליף נהדר בכוס שתיה ו/או בקנקן משפחתי.

• דוגמה אישית- הילדים לומדים את הרגלי האכילה בצורה הכי חזקה על ידי הסתכלות ולמידה, תוך כדי חיקוי של ההורים. לא משנה כמה פעמים תגידו להם שמים חשובים ומיצים הם לא טובים! עד שהם לא יראו אתכם ההורים עושים את השינוי, שותים מים ונמנעים ממיצים, הם לא יעשו את השינוי החשוב הזה. דוגמה אישית היא אחד הכלים הכי חשובים להראות לילדים שאתם מאמינים במה שאתם ממליצים.

 

יעל דרור

דיאטנית קלינית ופיזיולוגית ((M.Sc

054-6747711

www.yaeldror.co.il

https://www.facebook.com/yael.dror.sportnutrition/