עגלת קניות
סל הקניות שלך ריק
חלק מהילדים לא מוכנים לטעום בכלל פירות וירקות, אחרים אוכלים רק מספר מצומצם של פירות או ירקות, ויש ילדים שדווקא נהנים מאכילת פירות וירקות, אבל בפועל לא אוכלים אותם באופן קבוע מידי יום. איך לעודד ילדים לאכול יותר פירות וירקות? איך לשלב נכון את הפירות והירקות בתפריט היומי של הילדים ומה הם הכללים החשובים מבחינת הגשת הפירות והירקות כדי לעודד טעימה ואכילה רבה יותר?
1. חשיפה
מה שלא רואים מול העיניים, לא קיים מבחינת הילד - ילדים צעירים וגם ילדים בוגרים שיכולים לגשת למקרר לבד ולהוציא פרי/ירק בעצמם, לא יעשו את זאת במרבית המקרים אם הפרי/ירק לא נגיש ומוכן לאכילה מידית. עצם הראיה של הפרי/ירק במקרר בעת פתיחה ספונטנית של דלת המקרר על ידי הילד, חשובה ואין הכוונה לפרי/ירק שעדין ארוז בתוך שקית הקניות או מוחבא בתוך המגירות הפנימיות של המקרר. הם צריך להיות מוצגים במקום נוח לראיית הילד במקרר.
2. נגישות
חשוב לזכור תמיד להוציא את הפרי/ירק מהמקרר, לחתוך אותו ולשים על צלחת על השולחן. נגישות לאכילת הפרי/ירק תעלה במאות אחוזים את הסיכוי שהילד ייקח ויאכל.
3. בגובה העיניים של הילד
הציבו את הצלחת בגובה המתאים לילד. אל תשימו את צלחת הפירות/ירקות במדף גבוה במקרר או על השיש כשהילד לא רואה ולא יכול לגשת בקלות. תכננו את המקום של צלחת הפירות/ירקות בדיוק במקום שמתאים לילד כך שיוכל להיות עצמאי בשטח. כן, גם צלחת ירקות חתוכים יכולה להיות נשנוש נחמד עובר הילדים בשעות אחר הצהריים, כל עוד היא נגישה ובגובה העיניים.
4. אסתטיקה
כן, חשוב שהמראה של הפרי/ירק יהיה חתוך ואסטטי לעין. אתם לא אמורים לעצב צלחות כמו בתוכניות "מאסטר שף" אבל חיתוך נעים לעין יכול מאד לעורר תאבון ורצון לטעום. למי שרוצה להשקיע אפשר תמיד ליצור "ציור" על הצלחת בעזרת הצבעים השונים וצורות חיתוך מגוונות של הפירות והירקות.
5. חשיפה לכמה שיותר חושים
הילד צריך לראות את הפרי/פרי, להריח אותו וכמובן להרגיש אותו באצבעותיו כדי שכמה שיותר חושים יחשפו אליו - כך נוצר ומתעורר התיאבון.
6. קערת פרי/ירק כחלק מהבית
הציבו באופן קבוע באזור המטבח (למשל על השיש) קערה של פירות שטפים, סלסלה של עגבניות שרי/גזרים/פלפלים. הנוכחות של הפירות והירקות בסביבה הטבעית של הילד יכולה לתרום להורדת הרתיעה שלו מלנסות לטעום אותם.
7. גיוונים
גוונו בצורת הגשת הפירות והירקות - חיתכו ל"מקלות" דקים לפעמים עבים. עיגולים, קוביות וכמובן שילוב בתוך סלט ירקות/פירות. אפשרות נוספת היא להכין "שיפודי פירות/ירקות" צבעוניים שילדים מאד אוהבים (כן, למשל שיפודי ירקות בראוחת ערב במקום סלט או ירק חתוך). אפשר לשלב את הפירות בתוך יוגורט/ג'לי ולהיעזר בירקות כדי "לנגב" חומוס/טחינה/אבוקדו/קוטג'/גבינה.
8. היכרות עם פירות העונה
במיוחד עבור ילדים צעירים, שימו לב שהם זקוקים להיכרות חדשה עם פירות העונה, בכל שנה מחדש. לילד אין יכולת זיכרון של טעם מאותה עונה לפני שנה. מכאן שגם אם הילד אהב מאד תפוזים בשנה שחלפה, כשמתחילה שוב העונה, מבחינתו זה פרי חדש לחלוטין. עשו לו היכרות מחודשת. אותה התייחסות נכונה גם לפירות שהילד לא אהב בשנה שעברה. מאד יוכל להיות שהשנה הוא דווקא יתלהב מהם. לכן הקפידו בכל עונה לעשות הכרות נעימה וטעימה עם הפירות, וכמובן גם הירקות, המתאימים לשלבי השנה.
9. דוגמה אישית
הילד צריך לראות את ההורה אוכל פירות וירקות כחלק מלמידת הרגלי האכילה החשובים להתפתחותו. אמירה מצד ההורה שפירות וירקות חשובים ובריאים בלי שהילד רואה את ההורה אוכל, עלולה להוות מסר הפוך. הקפידו לשלב במרבית הארוחות ירקות חתוכים ו/או סלט (גם הילד לא נוגע), הציעו פירות כחלק מארוחות הביניים וקינוח בריא בסוף הארוחה. וכמובן, איכלו בעצמכם ולא רק תציעו להם.
10. סבלנות
אם הילד שלכם לא רגיל לאכול פירות וירקות, אל תצפו שתוך יום של חיתוך פירות והצבתם על השולחן או שילוב סלט בארוחת הערב, הוא יתחיל לאכול. זה לוקח זמן וצריך סבלנות, אבל מה שבטוח הוא שכאשר הילד חשוף יותר לפירות וירקות בצורה נגישה, זמינה וקבועה, עולה הסיכוי שהוא ייקח, יטעם ויאכל.
בהצלחה!
יעל דרור
דיאטנית קלינית ופיזיולוגית ((M.Sc
054-6747711